5 meest voorkomende blunders in webdesign

5 meest voorkomende blunders in webdesign - De online Jutter

5 meest voorkomende blunders in webdesign

Heel wat bedrijven hebben tegenwoordig een website welke als visitekaartje dient voor het bedrijf. Het visitekaartje oftewel de website is dan ook vaak een weerspiegeling van het bedrijf zelf. Het visitekaartje dient dan ook goed in elkaar te zitten. Het bijhouden van zo’n website en organiseren is al snel een groot karwei waardoor er snel een foutje ongezien gemaakt kan worden. Als professional wil je dit natuurlijk voorkomen. Wil je dit ook? Check jouw website dan met onze tips om de meest voorkomende blunders in webdesign te voorkomen en jouw website blundervrij te maken.

1. Responsive website design

Tegenwoordig verloopt meer dan de helft van alle zoekopdrachten op het internet via mobiele apparaten. Echter komt het nog steeds voor dat in de praktijk bedrijven geen responsive website template hebben. Het gevolg hiervan is simpel: de bezoeker verlaat al snel de website. Als bedrijf wil je dit uiteraard niet want zo loop je wellicht mooi klantcontact mis. Het hebben van een responsive website is dan ook erg belangrijk. Dit ziet er ongeveer dan zo uit (zie afbeelding).

Afbeelding van First Class Web Design.

Het is dus erg belangrijk dat je website altijd mobielvriendelijk is. Het CMS platform dat wij gebruiken is WordPress en beschikt over eenvoudige plug-ins die jou hierbij kunnen helpen.

2. Geen duidelijke navigatie

Het hebben van een duidelijke en goede navigatie is wat jouw bezoekers als zeer prettig ervaren. Een vlotte navigatie helpt jouw bezoeker om eenvoudig de website te ontdekken en snel door de website heen te loodsen. Bovendien draagt het bij aan een positieve gebruikerservaring. Voor een bezoeker is niets zo vervelend om de beruchte 404 Error foutmelding tegen te komen. Wij raden dan ook aan om altijd je internal links te controleren en duidelijk de onderdelen van je website aan te geven in bijvoorbeeld de menu-bar. Laat niet te veel tekst zien op je homepagina en vermijd overdreven verkopers-taal. Jouw bezoeker zal hierdoor eerder geneigd zijn om door te klikken. Naast het hebben van een duidelijke navigatie zorgen duidelijke call-to-action knoppen er ook dat je bezoeker eerder doorklikt. Hierover lees je meer in het volgende topic.

”Naast het hebben van een duidelijke navigatie zorgen ook call-to-action knoppen voor een betere gebruikerservaring op je website”.

3. Geen call-to-action knoppen

Altijd al je bezoeker willen sturen in de stappen die hij dient te ondernemen op je website? Maak dan gebruik van call-to-action knoppen (CTA’s) in je webdesign! Een CTA is een knop die een aanbieding voorstel en uitkomt op een landingspagina (bijvoorbeeld waar je iets wilt aanbieden, bijvoorbeeld een gratis e-book of brochure of een product). Belangrijk om rekening mee te houden is dat een goede CTA wel over een aantal belangrijke eigenschappen zou moeten beschikken. Hij moet opvallend zijn, maak gebruik van een werkwoord in actievorm (bijvoorbeeld: Nu inschrijven, of download nu) en plaats de CTA op een strategische plaats. Hieronder een voorbeeld van het e-mailprogramma Mailchimp ter illustratie.

4. Gebruik maken van headings

Het toepassen van headings (rubrieken/koptitels) op je website zorgt ervoor dat er in de HTML code structuur aangebracht wordt. Headings kunnen variëren in verschillende groottes. Zo heb je heading van h1 als grootste heading en h6 als kleinste. Op het gebied van webdesign hechten twee partijen veel waarde aan het toepassen van headings op je website. Namelijk: jouw bezoekers en de zoekmachine Google. Jouw bezoekers zien deze headings als koppen voor alinea’s of als titels en maken je teksten een stuk overzichtelijker om te lezen. Google leest jouw HTML code ook en gaat ongeveer op dezelfde manier zo te werk. Via headings kan de zoekmachine jouw website sneller indexeren wat resulteert in een hogere ranking in Google. Headings zijn dus enorm belangrijk en hebben dan ook invloed op jouw zoekmachine optimalisatie (SEO). Maak dus gebruik van headings op jouw website.

5. Trage laadsnelheid website

Een trage laadsnelheid van je website is funest voor het verkeer op je website. Zowel voor mobile devices als voor een desktop is het dan ook zeer belangrijk dat je een snelle laadtijd hebt. Maar hoe kan je nou te weten komen of jouw website traag laad? Hiervoor gebruiken wij handige tools als SEO SiteCheckup en GTmetrix. Met deze tools kan je de URL van je website ingeven waarin vervolgens verschillende onderdelen van je website worden gescand en onder de loep worden genomen, waaronder ook de laadtijd. Optimalisatie voor mobile devices is daarnaast ook essentieel omdat Google sinds 2017 ook meer waarde hecht aan mobile devices. Een tool die hierbij kan helpen is Accelerated Mobile Pages Project (AMP). AMP is een gratis initiatief dat voor iedereen toegankelijk is om jouw website snel in te laten laden op mobiel.

Een klein foutje is al snel gemaakt en brengt heus niet gelijk veel schade aan op je website. Zorg is echter wel dat er geen grote fouten – of blunders – daarentegen worden gemaakt. Deze kunnen echter wel schadelijk zijn voor jouw bedrijf. Ga daarom altijd na of je website vrij is van de ‘kleine foutjes’ en de missers die wij aanhaalden in dit blog artikel. Zo weet je zeker dat je op de goede weg zit.

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van webdesign en overige technische aspecten waar je tegenwoordig rekening mee moet houden? Wij leggen het jouw graag uit. Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Hulp nodig met jouw webdesign of concept?

Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *